Kościelec

Kościelec (2155 m n.p.m.) spektakularnie góruje nad Doliną Gąsienicową. Jego grań, która poprzez przełęcz Karb łączy główny wierzchołek z Małym Kościelcem (1866 m n.p.m.), dzieli tę rozległą tatrzańską dolinę na Czarną i Zieloną. Kościelec uchodzi za najpiękniejszy szczyt Tatr, ale i niebezpieczny. Szlak prowadzący na szczyt nie jest pozbawiony trudności i wymaga pewnego górskiego doświadczenia. Nie ma na nim żadnych sztucznych ułatwień, choć ich zamontowanie w przeszłości postulowano. Problemem dla niektórych osób zmierzających na wierzchołek może być zwłaszcza ekspozycja. Jednak wysiłek włożony w zdobycie szczytu rekompensują widoki, jakie roztaczają się ze szczytu.

13308243_10209374718275745_4872953115065631351_o

Wycieczkę rozpoczynamy ok. 8.00 w Kuźnicach. Wchodzimy w Dolinę Jaworzynka i zaczynamy marsz do schroniska Murowaniec. Po kilku minutach mijamy stare szałasy pasterskie. Kilkanaście minut później w miarę płaski do tej pory szlak, zaczyna piąć się stromo w górę. W ten sposób dochodzimy na Przełęcz między Kopami. Stąd w kilkadziesiąt minut docieramy do Murowańca, gdzie zatrzymujemy się na herbatę.

Początkowo idziemy po skalnym gruzowisku, ale po chwili szlak zmienia się w wygodną ścieżkę z kamiennymi stopniami. Kilkanaście minut od Karbu trafiamy na pierwszą trudność. To wąski skalny próg, siedem metrów pionowej ściany, na którą trzeba się wspiąć. Pokonujemy ją sprawnie i znowu znajdujemy się na stosunkowo wygodnej ścieżce, choć stok jest już dość stromy. Ponieważ jest jeszcze dość wczesna pora dnia, na szlaku są poza nami tylko pojedyncze osoby. W mijającym się tłumie osób, które oblegają szczyt w miesiącach wakacyjnych, na pewno trzeba tu bardzo uważać.

Mijamy jeszcze jeden próg skalny i idziemy dalej wąską ścieżką blisko przepaści, która doprowadza nas na szczyt. Oprócz nas jest na nim tylko jedna osoba. Możemy więc cieszyć się ciszą, spokojem, o czym świadczy fakt, że przysiadł obok nas nawet płochacz halny. Ze szczytu widać duży fragment Orlej Perci, Świnicę, Kasprowy Wierch, a zwłaszcza leżącą u podnóża Kościelca Dolinę Gąsienicową ze wszystkimi jej stawami. Od tafli Czarnego Stawu Gąsienicowego dzielą nas 533 metry wysokości.

Ze szczytu schodzimy na Karb tą samą drogą, którą wchodziliśmy – innego nie ma. Od Karbu do Murowańca idziemy przez Zieloną Dolinę Gąsienicową. Szlak wiedzie między kilkoma urokliwymi stawami. W schronisku zatrzymujemy się na piwo i szarlotkę, po czym schodzimy Doliną Jaworzynka do Kuźnic.