Na Wrota Chałubińskiego po śniegu

Schronisko w Roztoce  Wodogrzmoty Mickiewicza  Schronisko przy Morskim Oku  Dolina za Mnichem  Wrota Chałubińskiego (2022 m n.p.m.)  Dolina za Mnichem  Schronisko przy Morskim Oku  Wodogrzmoty Mickiewicza  Schronisko w Roztoce   Wodogrzmoty Mickiewicza  Palenica Białczańska

Wrota Chałubińskiego

W schronisku w Roztoce wczoraj do późna rozważaliśmy wejście na Rysy. Ostatecznie odpuściliśmy ze względu na obsuwający się śnieg i nasze zmęczenie pod dwóch wyczerpujących dniach. Ale ponieważ celem tego wyjazdu było zdobywanie dwutysięczników, postanowiliśmy zaliczyć Wrota Chałubińskiego. Co prawda nie szczyt, ale przełęcz o wysokości 2022 m n.p.m.

Zostawiamy w schronisku nasze duże plecaki (dzięki uprzejmości obsługi schroniska, co jest jego kolejnym plusem) i idziemy na lekko. Niestety na początku mamy przed sobą długą i nudną asfaltową drogę nad Morskie Oko. Pokonujemy ją w godzinę z kawałkiem.

Znad Morskiego Oka idziemy żółtym szlakiem w stronę Doliny za Mnichem, tzw. ceprostradą. Początkowo na szlaku miejscami nie ma już śniegu, ale z czasem kamienista ścieżka znika pod głębokim kopnym śniegiem. Zaczyna się mozolne podejście w mokrej brei. Mimo to dość szybko dochodzimy do Doliny za Mnichem i zagłębiamy się w nią, idąc już po bardziej płaskim terenie. Przed nami wyrasta wielka stroma ściana z doskonale widocznymi Wrotami Chałubińkiego. Jej wysokość nas zniechęca. Oj, nie chce się tam wchodzić. Ale co robić, idziemy dalej i powoli zbliżamy się do niej. Tutaj śnieg jest bardziej stabilny, więc wspinaczka po stromiźnie idzie bardzo sprawnie. Tylko czasem noga zapadnie się głęboko w śniegu.

Ku naszemu zaskoczeniu podejście okazuje się łatwiejsze i szybsze niż przypuszczaliśmy. Na przełęczy nikogo poza nami nie ma. Niebo jest lekko zachmurzone, ale widoki są dobre. Z góry możemy zajrzeć do Ciemnosmreczyńskiej Doliny, do której niegdyś wiódł z Wrót szlak turystyczny. Dziś na stronę słowacką szlak nie prowadzi, więc możemy tylko zejść tą samą drogą, którą weszliśmy. Bardzo szybko schodzimy do doliny i mijamy wznoszącego się ponad nią Mnicha, zazdroszcząc bardzo osobom stojącym na jego szczycie. Ale my też jeszcze tam wejdziemy. Równie sprawnie dochodzimy do schroniska nad Morskim Okiem. Zatrzymujemy się na szybkie piwo i schodzimy do schroniska w Roztoce, gdzie szybko się przepakowujemy i żegnamy z Tatrami. Czas wracać. Bierzemy plecaki i idziemy do Palenicy Białczańskiej.

Trasa Schronisko PTTK w Dolinie Roztoki ↔ Palenica Białczańska w serwisie mapa-turystyczna.pl