Z Wielkiej Raczy do Chatki AKT na Pietraszonce

Beskid Żywiecki i Śląski dzień II

Schronisko na Wielkiej Raczy czerwony szlak Schronisko Chatka Skalanka czerwony szlak Zwardoń niebieski szlak Ochodzita (894 m n.p.m.) niebieski szlak Przeł. Koniakowska niebieski szlak Pod Karolówką zielony szlak Chatka AKT na Pietraszonce

Poranny widok z okna nie zachęcał do pobudki. Gęsta mgła pozwalała dostrzec tylko duże ilości śniegu. Jednak zanim cała ekipa zdążyła się zebrać do wyjścia, ok. 9.00, chmury odsłoniły błękitne niebo, a słońce zaczęło przyjemnie grzać. Wszyscy mniej lub bardziej wyspani wychodzimy ze schroniska na Wielkiej Raczy i zaczynamy wędrówkę czerwonym szlakiem, który ma nas zaprowadzić do Zwardonia.

Trasa jest ciekawa, a wręcz urzekająca. Ku naszemu zadowoleniu, w większości prowadzi w dół. Opadająca mgła powoli odkrywa szczyty gór.  Jesteśmy tego dnia bardzo rozleniwieni i pozwalamy sobie na dwie dłuższe przerwy jeszcze przed Zwardoniem. Stwierdzamy, że skoro i tak do schroniska zajdziemy na ciemną noc, to nie ma co się śpieszyć. Na Przełęczy Graniczne mamy mały problem ze znalezieniem szlaku, jest słabo oznaczony. Po krótkim spacerze asfaltem, zdajemy się na pomoc miejscowego, który nakierował nas z powrotem na prawidłowy szlak prowadzący do Zwardonia.

W Zwardoniu robimy zakupy i napełniamy swoje już w miarę lekkie plecaki (chcesz pić – dźwigaj!).  A musimy zrobić zapasy na dwa dni, ponieważ w chatce, do której idziemy, nie ma możliwości kupienia czegokolwiek.

Koło 16.00 udaje nam się wrócić na szlak – niebieski, którym dojdziemy prawie pod samą chatkę (pod koniec trasy trzeba zejść na zielony szlak i iść nim jakieś 10 min). Słońce zaczyna powoli zachodzić, przez co na trasie jest naprawdę pięknie! Jesteśmy już zmęczeni, ale przy takiej pogodzie i tak wspaniałych widokach, w ogóle tego nie odczuwamy. Maciek i Piotrek (dwóch dzielnych kolarzy z Krzeszowic) wpadli na pomysł, aby się pospieszyć i obejrzeć zachód słońca z wierzchołka Ochodzitej (na której podobno w ładne dni siedzą koronkarki z Koniakowa i robią stringi). Część grupy, która była jeszcze na siłach poparła chłopaków i wbiegła na szczyt. Warto było się zmęczyć, bo widok był niesamowity! Reszta grupy schodzi od razu do Koniakowa, skąd idziemy już z czołówkami na głowach. Szlak prowadzi głównie przez las, czasami przecinając odkryte zbocza. Drogę oświetlają nam gwiazdy – tak piękne niebo jest tylko w górach! Postanowiliśmy zatrzymać się na chwilę, zgasić latarki i popatrzeć w górę – takich obrazów w mieście nie zobaczysz.

Do Chatki AKT na Pietraszonce docieramy ok. 20.00. Gdybyście chcieli odwiedzić to miejsce – chatka znajduje się parę metrów za prywatnym gospodarstwem, uważajcie, żeby nie pomylić się i tak jak my, nie wejść komuś do domu.

Gospodarz chatki, Wojtek, przywitał nas gorącą herbatą, za co mu serdecznie dziękujemy! Okazało się, że oprócz nas, w chatce nocuje inna, również liczna grupa studentów, przez co musiały nam wystarczyć tzw. kurnik na poddaszu i gleba. Nie załapaliśmy się też na ciepłą wodę pod prysznicem (w łazience bez drzwi), co Wojtek skwitował stwierdzeniem, że równie dobrze moglibyśmy iść się wykąpać do potoku, bo woda w kranie jest lodowata. I taka rzeczywiście była.

Chatka jest bardzo mała, ale podobno kiedyś spało w niej prawie 100 osób.  Do dyspozycji mamy kuchnię z kaflowym piecem (spokojnie, czajnik elektryczny też jest), która wyposażona jest również w naczynia i garnki. Za ścianą znajduje się mała jadalnia, gdzie można zjeść, ogrzać się przy kominku, pobujać się na huśtawce, pograć w gry planszowe lub poczytać.  Toaleta, czyli tzw. „ul” znajduje się poza budynkiem. W chatce nie można pić alkoholu. Wieczór spędziliśmy przy ognisku, popijając i śpiewając przy dźwiękach gitary.

Trasa Schronisko PTTK na Wielkiej Raczy ↔ Chatka AKT na Pietraszonce w serwisie mapa-turystyczna.pl