Jesień na Jurze

Spędzajać ostatnio weekend w Krakowie, zdecydowaliśmy, że warto zobaczyć jego okolice w jesiennej szacie, najlepiej aktywnie. Wybraliśmy się więc na spacer po Dolinkach Krakowskich. W sobotę z samego rana pojechaliśmy do Bębła, gdzie zaczęliśmy trasę. Po wielu pochmurnych dniach w końcu się rozpogodziło. Dość szybko przeszliśmy przez wieś i doszliśmy do Jaskini Łabajowej. Choć było dość wcześnie, na skale powyżej jaskini już się wspinali. Następnie ruszyliśmy na południe Doliną Będkowską. Na początku wąską leśną i błotnistą drogą. Potem szlak się trochę poprawił. Wzdłuż skał,niestety niezbyt dobrze widocznych, bo zasłoniętych przez drzewa, doszliśmy do Wodospadu Szum na Będkówce. Niedaleko za wodospadem zatrzymaliśmy na dłuższą chwilę w Brandysówce pod Sokolicą. Brandysówka to prywatne schronisko mieszczące się w starym drewnianym domu. Znajduje się też przy nim pole namiotowe i kermping. Sokolica natomiast jest najwyższą skałą w Polsce położoną poza Tatrami. Pożywieni kabanosami i piwem ruszyliśmy dalej, w stronę Kobylan. Przeszliśmy przez wieś i doszliśmy do Bramy Kobylańskiej. Tutaj też zrobiliśmy sobie małą przerwę. Niestety w tym czasie niebo zakryły chmury i nie zanosiło się, że jeszcze tego dnia wyjdzie słońce. Skały w Dolinie Kobylańkiej były oczywiście obwieszone wspinaczami, a trochę dalej kręcili się harcerze. Choć dużo mniejsza, Dolina Kobylańska jest ciekawsza krajobrazowo niż sąsiednia Będkowska. Doszliśmy między skałami do samego końca doliny i poszliśmy jeszcze dalej, przez barwnyjesienny las dotarliśmy do Doliny Bolechowickiej i zakończyliśmy spacer przy Bramie Bolechowickiej.